EDI Integratie

Snellere en soepelere bedrijfsprocessen door zakelijke partners elektronisch met elkaar te verbinden. Daar gaat het over bij inzet van de EDI Connector van Engion. Hiermee worden gegevens rechtstreeks uitgewisseld tussen jouw Microsoft Dynamics 365 Business Central omgeving en de computersystemen van jouw zakenpartners.

De uitdaging

De afhandeling van papieren zakelijke transacties neemt vaak enkele dagen (of langer) in beslag. Daarom is elektronische gegevensuitwisseling in veel industrieën al ingeburgerd. Als je met grote bedrijven zaken wilt doen, betekent dat meestal dat je moet kunnen deelnemen in vooraf gedefinieerde procedures voor gegevensuitwisseling.

Elektronische gegevensuitwisseling zorgt dus voor een zeer efficiënte communicatie voor bedrijven met veel zakenpartners. Daardoor wordt het bedrijfsmodel geoptimaliseerd en versneld.

De oplossing

EDI (Electronic Data Interchange) vervangt papieren documenten zoals offertes, facturen en verzendnotificaties door elektronische documenten. Deze worden wereldwijd in een standaardformaat verzonden tussen zakenpartners, zodat zowel afzender als ontvanger het document kunnen lezen. Het voordeel van EDI is dat het een rechtstreekse uitwisseling is tussen ERP-systemen. Geen mailverkeer dat weer door een medewerker moet worden afgehandeld, maar rechtstreekse communicatie tussen de administraties van twee bedrijven.

Zakelijke transacties kunnen zo worden versneld doordat elektronische documenten automatisch in andere bedrijfssystemen worden geïntegreerd.

De EDI Connector is een slimme aanvulling op Microsoft Dynamics 365 Business Central voor eenvoudige elektronische communicatie met al je zakenpartners. Deze add-on bevat al de meest voorkomende berichttypen.

Jouw voordelen

  • Snellere transacties – in plaats van meerdere dagen verwerking, kun je binnen enkele minuten documenten uitwisselen
  • Verbeterde datakwaliteit door dubbele invoer (overtypen) te vermijden
  • Verbeterde zakelijke relaties door snellere en meer flexibele responstijden
  • Nieuwe markten binnendringen met snelle introductie van handelspartners wereldwijd
    Volledig geïntegreerd in Microsoft Dynamics 365 Business Central
  • Veel berichttypen zijn al opgenomen in het standaardsysteem
  • Gemakkelijk uit te breiden met nieuwe berichttypes
    Eenvoudige integratie van nieuwe handelspartners

EDI – een voorbeeld

Voor een groothandel in sanitair en verwarmingsmateriaal heeft Engion de EDI integratie verzorgd op basis van de Transus oplossing. Hierdoor hebben we de inkoopprocessen op een efficiënte digitale manier gekoppeld met de processen van de (toe)leveranciers.
We hebben een EDI Connector ontwikkeld die de inkooporders vanuit BC met één druk op de knop doorzet naar Transus. Transus zet deze dan automatisch door naar de leverancier.

Met één druk op de knop worden ook weer alle orderbevestigingen, pakbonnen en facturen van de leveranciers ingelezen in BC. Deze gegevens komen in een aparte EDI omgeving terecht waar ze worden gecontroleerd op aantal/prijs/meer-minderlevering.