Business Central bankafschriften importeren

 In blog

Voor alle financiële interacties die via uw bank plaatsvinden, kan de bank u elektronische bankafschriften toesturen. Business Central bankafschriften importeren kunt u op verschillende manieren doen.  Als u wilt kunt u Microsoft Dynamics 365 Business Central deze afschriften tijdens het importproces automatisch laten reconciliëren en kan worden vastgesteld of een afschrift kan worden vereffend met openstaande posten voor de betreffende leverancier/klant.

Uitwisselingsprotocollen

Zowel voor het exporteren als importeren zijn een aantal protocollen gedefinieerd. Business Central ondersteunt de volgende protocollen:

  • BTL91 (export). Dit grensoverschrijdende protocol wordt niet langer geaccepteerd in Nederland vanaf 1 mei 2019. Dit protocol wordt vervangen door het Algemeen betalingsbestand-protocol.
  • BBV (exporteren)
  • PAYMUL (exporteren)
  • Algemeen betalingsbestand (export). Kan worden gebruikt voor grensoverschrijdende overdrachten buiten de EU.
  • Rabobank mut.asc (importeren)
  • Rabobank vvmut.asc (importeren)
  • Rabobank ASCII (importeren)
  • SEPA CAMT

Methodes 365 Business Central bankafschriften importeren

  1. Vanuit het Bank-/Giroboek kunt u het elektronisch bankafschrift inlezen.
    Elektronisch bankafschrift importeren in Bank- / Giroboek Dynamics 365 Business Central

    Elektronisch bankafschrift importeren in Bank- / Giroboek Dynamics 365 Business Central

    Klantposten en leveranciersposten worden alleen herkend als u ook de bankrekening heeft aangemaakt van de betreffende klant of leverancier. Zelf adviseer ik de import vanuit het Bank-/Giroboek alleen bij klanten die zeer weinig mutaties in klanten en leveranciers hebben.

  2. Met behulp van het betalingsreconciliatiedagboek kunt u ook het elektronisch bankafschrift inlezen.
    Elektronisch bankafschrift importeren in betalingsreconciliatiedagboek Dynamics 365 Business Central

    Bankafschrift importeren in betalingsreconciliatiedagboek Dynamics 365 Business Central

    De reconciliatie vanuit het betalingsreconciliatiedagboek herkend veel beter klant en leveranciersposten. Deze werkwijze adviseer ik bij klanten die meerdere mutaties in klanten en leveranciers hebben per maand.

  3. Er is nu ook een app beschikbaar “OP Plus”. Voordelen van deze app zijn:
    1. Openstaande facturen worden perfect vereffend.
    2. U kunt zelf boekhoudregels definiëren dat wil zeggen dat op basis van tekst in het elektronisch bankafschrift kunt u de klant/leverancier of grootboekrekening aansturen. U kunt zelfs de omschrijving in het bankafschrift aansturen.
      Boekhoudregels Dynamics 365 Business Central

      Boekhoudregels Dynamics 365 Business Central

    3. Incasso posten die gestorneerd zijn worden correct vereffend. Bij een stornering wordt de inkoopfactuur weer als openstaande post aangemerkt.

Nadeel van deze app is dat hiervoor een maandbedrag betaald moet worden afhankelijk van het aantal gebruikers in Dynamics 365 Business Central in uw bedrijf als u meer dan 5 bankposten per dag wilt laten verwerken met behulp van deze app.

 

Recent Posts
Contact Us

We zijn nu niet in de buurt. Maar u kunt ons een e-mail sturen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search